
Nee, hoewel de titel anders doet vermoeden gaat dit niet over de jaren 70 en 80 en zwaar geschminkte popartiesten noch welke vorm van hallucinerend middel ook. Voor de muziek van KISS in de vorm van jeugdsentiment heb ik overigens nog wel leuke herinneringen. Nee, de titel van de blog staat gelijk aan 2 afkortingen die in de management en coaching wereld gepast en ongepast worden gebruikt. Voor wie ze nog niet kennen:
KISS: Keep It Short and Simple (of in beter Nederlands Kort en Krachtig)
LSD : Luisteren Samenvatten en Doorvragen
Tja, 2 afkortingen die toch eigenlijk wel de essentie van alles wat met een zakelijke invalshoek te maken heeft, omvatten. Natuurlijk niet bij sociale contacten. Daar mogen we best uitvoerig bij stilstaan. Luisteren doe je dan ook vanzelfsprekend, maar vervolgens samenvatten is weer een beetje vergezocht. Doorvragen doe je als je echt geïnteresseerd bent sowieso al.
Maar bij een zakelijke of politieke setting zou er wat mij betreft wel wat meer naar KISS kunnen worden geluisterd en wat meer LSD worden gebruikt. Nu ben ik de laatste die me daar niet schuldig aan maak. Zeker KISS is niet altijd eenvoudig. Het schetsen van de context, het veel meer willen uitleggen dan noodzakelijk, het bang zijn belangrijke informatie te vergeten of het juist ten toon willen spreiden van alle kennis en kunde die je in huis hebt. Dat maakt het voor mij vaak lastig. Maar ik zie om mij heen nog veel meer mensen die het nog veel lastiger vinden. Kort en bondig en dus eigenlijk de essentie neerzetten is niet heel makkelijk. Zeker niet als het minder technische onderwerpen zijn. Als er een spectrum van belangen zijn, die je allemaal aandacht wil geven en niemand voor zijn hoofd wil stoten. In zo’n omgeving wordt het korte en krachtige al te vaak een lang en uitvoerig betoog in woord of schrift. En dat maakt het dan op zijn beurt weer ontiegelijk lastig de essentie er uit te halen. Wat bedoelt hij/zij ? Wat moeten we nu echt wel/niet doen ? Kortom de korte en krachtige boodschap gaat verloren. Luisteraars en lezers haken af en je schiet je doel dus voorbij.
Soms kan de tegenhanger (Maak het lang en Moeilijk) ook juist de bedoeling zijn. Bewust of onbewust. Bewust door het leggen van een rookgordijn of juist de essentie zo te verpakken dat een minder prettige of arbitraire boodschap wordt verhuld in een brei aan informatie. Of onbewust omdat men die krachtige, bondige en korte boodschap die men wil meegeven eigenlijk nog niet scherp op het netvlies heeft staan. Volgens mij voor de meesten herkenbaar. Zeker voor hen die in een politieke/bestuurlijke context werken. Het hoort erbij zal ik maar zeggen. Maar de effectiviteit om echt een volgende stap te zetten komt dit niet ten goede.
Als je nu geconfronteerd wordt met een wollige, lange , en ingewikkelde boodschap, hebben we daar gelukkig nog de LSD voor het grijpen. Dit biedt nu juist de mogelijkheid om uit de brei van onduidelijke informatie wel de essentie te halen. Tenminste, als die er is. Maar als die er niet is, help je met LSD die ander wel op weg. Het stellen van de juiste vragen kan immers de boodschapper weer op weg helpen om wel tot de kern te komen.
Vaak is er echter in lange ingewikkelde verhalen toch een essentie te vinden. Door te luisteren en vervolgens je eigen samenvatting (interpretatie) er aan te geven, nodig je de boodschapper uit de kern van zijn boodschap steeds korter en concreter onder woorden te brengen. De combinatie van samenvatten en dan de juiste vragen stellen bij doorvragen is daarbij wel essentieel. Een verkeerde samenvatting overigens niet zo zeer. Immers als deze onjuist is zal de boodschapper hier onmiddellijk op corrigeren.
En ja, zo als bijna in elke blog is ook hier een nuancering op zijn plaats. Soms loop je in je eigen valkuil en mis je de KISS slag volledig of wordt je, met frisse tegenzin, juist gedwongen om het KISS principe los te laten. Omdat bijvoorbeeld je doelgroep een achterstand heeft in kennis en context en deze, hoe onnodig soms, wel wil weten. Overigens is de context in sommige gevallen wel cruciaal en moet je hier uitgebreider bij stil staan. Maar zelfs bij zo’n uitgebreide boodschap is het credo: zo dicht mogelijk bij het KISS principe te blijven. Een beetje zelf toegepaste LSD erbij helpt overigens ook bij de voorbereiding. En tot slot: Vertrouwen van de luisteraars en lezers in de zorgvuldige voorbereiding en openheid van zaken en betrouwbaarheid van de informatie die wel of als achterliggende informatie niet uitvoerig is aangeleverd. Dus naast KISS en LSD is daar LIEV; Loslaten in/en Vertrouwen
Tot de volgende blog. Met een vriendelijke groet en een fijne week toegewenst
Eric-Jan de Haan