Contact? Mail me via ej@dehaanmac.nl of bel me op telefoonnummer 06 10381072

Blog 54: Laatjes en karretjes: remedie tegen proces-faalkosten

Blog 54: Laatjes en karretjes: remedie tegen proces-faalkosten

Jawel, na de verhuizing beschik ik over een mega bedrijfsruimte. Deels zal ik deze zakelijk gaan benutten, maar dat komt wel in een volgende blog. Deels ga ik deze echter gewoon lekker gebruiken voor mijn hobby’s. Er staat nog een Mercedes 190 E van ruim 30 jaar te wachten op aandacht. Maar ook talloze andere klussen.  De ruimte is fijn en voor het klussen kunnen beschikken over goed gereedschap ook. Zeker als je er dan ook nog eens makkelijk bij kan. Onder handbereik en weten waar alles ligt. Kortom tijd voor de aanschaf van wat werkplaatsinrichting. Trots als een pauw en alles gesorteerd kan ik niet wachten de klussen ter hand te nemen.

Naast gemak van alles kunnen vinden, scheelt het vooral tijd. Zeeën van tijd. Je weet waar iets ligt. Je hebt voor elke klus de juiste tools en genoeg ruimte om los te kunnen gaan. Tijdwinst en het achterwege blijven van frustraties dus. Dat geeft me de mogelijkheid klussen sneller te doen en dus ook meer ter hand te nemen. Wat is er mooier dan dat.

In de bouw kennen ze het begrip faalkosten maar al te goed. Onnodige kosten omdat planningen niet op elkaar aansluiten, materialen toch net niet goed passen en ga zo maar even door. De achter ons liggende woningmarktcrisis heeft met deze faalkosten korte metten gemaakt. Sneller kun je immers niet besparen. Een goede organisatie van werk en planning doen de faalkosten verminderen. Snel gewonnen dus.

Het begrip faalkosten is in de andere branches van proces- en projectmanagement grotendeels vreemd en in de politiek heeft men volgens mij nog nooit stilgestaan bij de faalkosten.

Maar eerst het project- en vooral het procesmanagement. Misschien lijken op het eerste gezicht faalkosten in procesmanagement niet van toepassing. Immers vaak zijn processen in mijn vakgebied vooral gericht op draagvlak en het optimaliseren van de besluitvorming. Maar ook hier lopen zaken nogal eens mis. Onduidelijke informatie, sabotage, slechte communicatie, verkeerde onderbouwing, etc. Vele elementen maken dat processen langer duren dan nodig, of erger nog, piepend tot stilstand komen. Ook hier geldt heel eenvoudig dat je alle gereedschappen om het proces tot een goed einde te kunnen brengen onder handbereik moet hebben. Je moet de ruimte hebben, maken of krijgen om deze te gebruiken en altijd zorgen dat het gereedschap waar je mee werkt van uitstekende kwaliteit is. Als je op zo’n manier het proces kan starten, zal je merken dat ook hier de faalkosten een scherpe daling laten zien. Wat natuurlijk altijd nodig is, is ervaring en expertise. Alleen dan ben je in staat de juiste gereedschappen op het juiste moment te kunnen kiezen en inzetten.

Ik had het al even aangetipt: faalkosten in de politiek? Jawel, als er ergens sprake is van faalkosten dan is het wel in ons politiek bestuurlijk bestel. Niet bewust overigens. Vaak door de onwetendheid van de raad, het gebrek aan een helder doel en ambities van een college en van het totale collectief de angst om helder en duidelijk te zijn en dus ook vaak nee durven zeggen. Niet altijd polderen maar ergens voor gaan, of de stekker eruit. Da’s 1 kant van de medaille. De 2e kant is er ook: het beperkt lerend vermogen en zelf het wiel willen uitvinden. In de kleine 400 gemeenten van ons land worden op talrijke plaatsen aan de zelfde thema’s en onderwerpen gewerkt. Deze als basis gebruiken voor eigen beleid of project binnen gemeenten komt echter maar sporadisch voor. Ook het leren van wat er elders goed of fout is gegaan, is geen structureel item bij de werkzaamheden van onze overheden. Uitzonderingen daargelaten. Het is ook geen onwil. Vaak is de politieke context anders, de aard van de gemeente onvergelijkbaar of legio andere redenen. Toch verdient ook in deze situaties het ophalen van ervaringen en kennis bij de collega’s van de andere organisaties de aandacht. Hele zoekmachines, netwerken en speciale gebruikersgroepen staan er klaar voor. Gebruik ze en voorkom onnodige faalkosten. En wat nog mooier is, als je ze gebruikt kunnen ook anderen van jouw ervaringen en kennis gebruik maken. Mooi toch? Kennisdelen maakt immers anderen maar ook jezelf veel sterker!

Een fijne week toegewenst en tot de volgende blog

Eric-Jan de Haan

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.