
Hollands Glorie, veel gebruikt als toonbeeld van zaken waar we in ons land goed in zijn en/of trots op zijn. Van watermanagement tot zeehandel. Van het verre verleden tot het heden.
Natuurlijk staat Nederland hier niet alleen in. Elk land of elke plaats heeft wel zijn eigen “Glorie-gevoel”. Afgelopen week een paar ontspannen inspiratie dagen gehad in Lissabon Portugal. Ook hier natuurlijk gepaste trots op met name de glorie dagen van weleer. De ontdekkingsreizigers, de opbouw na de grote aardbeving, Fado muziek etc. Vol passie en trots dus: Portugals Glorie.
Dichterbij huis is het niet anders. Schiphol Amsterdam is bijna een tentoonstelling over Holland promotie. Amsterdam en Nederland worden hier in het zonnetje gezet. Van tulpenbol tot molen en van waterwerken tot de Nederlandse eigenzinnigheid.
Nog dichter bij huis: Lochem. De politieke agenda wordt deze tijd voor een groot deel gevuld door een burgerinitiatief: Lochem 3.0. De beschouwingen hierover laat ik graag daar waar ze horen: de raadszaal. De achterliggende strekking echter niet. Met het beeldmerk Eigenzinnig* wordt er gezocht naar wat de glorie van Lochem is. Lochem promotie om bezoekers, inwoners en bedrijven te trekken.
Voor mij is dan altijd de vraag hoe anderen tegen ons aankijken en wat anderen vinden. Ik vind onze gemeente als woonplaats zo’n beetje de allermooiste die je in ons land kunt vinden. Van rust en ruimte, verborgen verleiders als kastelen verspreid binnen de gemeentegrenzen, een historie met de Hooiplukker, toonaangevende bedrijven, een rijke schakering van kernen met allen hun het eigen verhaal, een vooruitstrevende agrarische sector, een voorzieningenniveau met zo’n beetje alles wat je je maar kunt wensen als je niet in een grote stad wilt wonen, een cultuur waar je niets anders kunt dan je thuis voelen, etc etc. Kortom Lochems Glorie met een oneindig aantal aanleidingen voor kippenvel momentjes.
Vraag die ik me zelf wel stel is of we gewoon niet stekeblind en Oost-Indisch doof zijn. Want wordt alles wat ik van onze mooie gemeente vind ook wel zo door buitenstaanders ervaren. Is dit voldoende aanleiding voor bezoekers om specifiek naar Lochem te komen? Kan het de buitenwacht schelen wie Staring is? Wat het verhaal van de Hooiplukker is? dat Lochem een filmset is voor “een brug te ver” en “Pietje Bel”? Dat we de hoogste landgoed dichtheid hebben? Vele voetbalverenigingen, 2 hockeyclubs, zwembaden etc? Dat we de ultieme basis vormen voor uitstapjes in de hele regio? Dat …… Ja ik kan wel tig a-4tjes voltypen. Zijn die vragen relevant? Ja, wel voor een gemeente die ambities heeft. Ambities als het gaat om aantrekken van bedrijven en werkgelegenheid, het zijn van een unieke en diverse woonomgeving. En natuurlijk ambities op het gebied van recreatie en toerisme. Allemaal zaken die onze gemeente duurzaam, economisch levensvatbaar maken en houden naar de toekomst. Mij en vele andere inwoners van onze gemeente hoeven we dit allemaal niet uit te leggen. Maar hoe zorgen we ervoor dat we onze eigen kippenvel momenten ook die van anderen laten worden? Hoe zoeken we naar een stukje Lochems Glorie? En dat daar het nodige op elke gebied van te vinden is, maakt de sportverkiezing van gisterenavond ook duidelijk. Een heuse landskampioen Kegelen, vooroploper in vrouwenvoetbal, jeugdige toekomstig olympisch turnster, motorsporters en sportsters. Zo’n hele parade van sporters vanuit onze gemeentegrenzen maakt dat we er weer een echte nieuwe vertakking hebben aan de boom van Lochems Glorie: sport!
Misschien is de diversiteit van al die vertakkingen aan de Lochem boom wel het meest verbindende en aansprekende voor buitenstaanders. Juist hierdoor zal ik, als het even kan, nooit vertrekken en hoop ik nog ontelbare kippenvel momentjes binnen onze gemeentegrenzen te mogen beleven.
Een fijne week toegewenst en tot de volgende blog
Eric-Jan de Haan