Contact? Mail me via ej@dehaanmac.nl of bel me op telefoonnummer 06 10381072

Blog 56: Ik help u graag !

Blog 56: Ik help u graag !

Mijn zoon Mark heeft sinds deze week een nieuwe bijbaan. De carrière bij AH is voorbij. Niet omdat hij zijn werk goed deed, maar omdat door onze regelgeving er geen contracten langer dan 23 maanden worden gegeven. Enerzijds jammer. Een ingewerkte medewerker gaat voor beide verloren. Anderzijds, als ondernemer en werkgever kan ik het deels ook goed begrijpen. Maar de Praxis heeft voor Mark een mooie nieuwe en misschien wel passender omgeving gecreëerd. Dat is de positieve kant. Immers, de noodzaak om weer iets anders te vinden maakt dat je ook beter in staat bent om veel meer uiteenlopende ervaringen op te doen.

Maar over werk zoeken en wet- en regelgeving gaat deze blog eigenlijk niet. Nee, ik raakte geïnspireerd door de bedrijfskleding. Niet de kleur of samenstelling. Nee, door die simpele maar ook zo krachtige leus op de achterkant “Ik help u graag!”. Wat deze voor mij zo bijzonder maakt is de stelligheid die eruit spreekt. Niet dat voorzichtige van “kan ik u helpen?”. Nee, gewoon stellig en onmiskenbaar. Ik ben er voor u, dus zeg het maar. Nu lijkt dit een nuance, maar wat mij betreft wel een heel belangrijke. De eerste is zoekend en afwachtend en straalt enige onzekerheid uit: misschien ben ik er wel voor u. De tweede is een statement. Ik ben er voor u dus zeg maar of ik wat voor u kan betekenen en zo ja wat dan.

In het werk en de politiek verdient de daadkracht (!) ook de voorkeur boven de afwachtende houding (?). Er zijn en klaar staan voor als het nodig is en ook nog eens met de boodschap dat je dat met alle plezier en liefde doet is vele malen krachtiger dan de afwachtende nietszeggende houding van een vraag of je ergens mee kunt helpen. Het is juist dat nuanceverschil, dat het onderscheid maakt. Klaar staan om de regie te nemen in de vorm van het toereiken van een helpende hand. Laten weten dat je er bent en met alle plezier van de wereld iets verder wil brengen. Niet afwachtend maar in de actiestand.

Maar al te vaak kom ik tegen dat er een te afwachtende houding is. Uit angst om het verkeerde te doen en zo mensen tegen de haren in te strijken. Of door gebrek aan visie op het proces en zo eigenlijk ook niet wetend wat er moet gebeuren. Dan dus maar afwachten en een vraag stellen in plaats van actief aanbieden waar naar jouw mening en expertise behoefte aan is.  Spanningsveld is dan wel dat je ook weer niet te opdringerig over moet komen. Niet doordrammen dus, maar dat betekent niet dat je in de wachtstand moet met een wat oppervlakkig vraag. Nee, je mag best uitstralen en aantonen dat je een beeld hebt hoe iets verder moet en dat je graag bereid bent hier partijen verder in te helpen.

Drammerig overkomen moet je dus voorkomen. Een tweede no-go is dat je zelf eigenlijk helemaal niet staat te popelen om te helpen. Of dat je er eigenlijk helemaal geen zin in hebt. Kortom bij “ik help u graag” moet je zowel in staat zijn te helpen, dus weten wat er nodig kan zijn, als wel er ook echt zin in hebben. Plezier hebben om je expertise te gebruiken om iets of iemand verder te helpen. Anders blijft het bij een loze kreet en helaas hebben we er daar meer dan genoeg. Kortom “ik help u graag!” gaat 1:1 samen met “geen woorden maar daden”.  Overigens zitten beide bij mijn zoon en nieuwe werkgever wel goed!

Een fijne week toegewenst en tot de volgende blog

Eric-Jan de Haan

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.